Szerző: tibapó

Részvétem

Mint máshol is, mostantól majd itt is, leginkább a kissé elkoptatott "civil kontroll"-ról és a "részvételi demokráciá"-ról fogok hadoválni. A blog nevéből talán érződik az önirónikus helyzetelemzés, a kissé távolságtartó, de elkötelezett részvételi szándékom és mások erre buzdítása, még annak tudatában is, hogy vajmi kevés a remény ennek eredményességére. Előbb néhány korábbi "kinyilatkozásomat"pakolom fel. Némelyik több éve született, de ma is aktuális és vállalható. Aztán majd meglátjuk.

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

„Új” alkotmány helyett történelmit, jogfolytonosat, „kérdőív-dedó” helyett felnőtt alkotmányozást!

2012.04.13. 20:10 tibapó

Az alábbi posztot jó egy éve, még az áprilisi fidesz-alkotmány megszavazása előtt írtam, és településemen szórólapon terjesztettem, a TAHSZ (Történelmi Alkotmányunkat Helyreállító Szövetség) és a Magyarok Szövetsége állásfoglalásaival együtt. Jelen anyagból azokat, mivel nem saját gondolataim, kihagyom. Szóval:

 

Az alkotmány tágabb értelemben valamely állam közjogi szabályainak rendszere, szűkebb értelemben az ezt rögzítő jogszabály, vagy azok együttese. Szabályozásának tárgya az állam szervezete és működése, a hatalmi ágak szétválasztása (törvényhozó - végrehajtó - bírói), valamint az állam és polgárainak viszonya. Egy demokratikus alkotmányt mindig széles körű társadalmi konszenzus, vagy történelmi időtávlatú hagyomány, szokásjog legitimál. Mindig, kivéve a mai, 2011-es „fülke”-Magyarországot...

 

Az "új alkotmány" mérsékelné az állam szociális szerepvállalását (az alapértékekhez való jogok helyett csak az arra való törekvések szerepelnek a szövegtervezetben). Megszűnne az egyenlő szavazati jog elve, szűkülne a nép-szavazások eredményessége, erősen megnyirbálódna az önkormányzatok autonómiája. És miközben az alap-törvény legfontosabb feladata lenne a kormányzó túl-hatalom kontrollálása, fékezése, a tervezet éppen ezzel szembe menve, bebetonozná a hatalmat. A kormányzó-párt a választójogot a 16 évesekre, és a határon túliakra akarja kiterjeszteni, szavazóbázisa növekedésében bízva, közben szűkítené az Alkotmánybíróság jogosítványait, ráadásul megszüntetné annak lehetőségét, hogy magán-személyek, jogvédő szervezetek fordulhassanak az AB-hoz.  

 

Sajnos a nyilvánosság hiánya miatt esély nincs, hogy a nép józan érvek ismeretében mérlegelve, öntudatosan döntsön. Valószínű, még így is elbukna a tervezet egy népszavazáson, de nem elég csak a népszavazást követelni! Ki kell harcolni a lényeges kérdések nagy nyilvánosság előtti megvitatását! Hogy az emberek meg-ismerjék és megérthessék, hogy a gyerek-szavazatnál, életfogytiglannál és egyéb gumicsontnál miért fontosabb alkotmányos kérdés a NÉPSZAVAZÁS, az ALKOTMÁNYOZÓ NEMZETGYŰLÉS, és a KÉTKAMARÁS PARLAMENT.

 

A népszavazás „bölcs honatyáink” szerint felesleges pénzkidobás. Ja kérem, a demokrácia nem olcsó! De maga a politikai elit nem kerül-e milliárdokba? Gondoljunk az állás-halmozó polgármesterekre, busás költségtérítésekre, bizottsági díjazásokra! Svájcban tán ingyenes a sok nép-szavazás? Ha a mindenkori költségvetés egy fix összeget elkülönítene népszavazásokra, elejét lehetne venni az effajta ürügy-demagógiának. Az országos népszavazás feltétele 3 hónap alatt 200 ezer aláírás (szavazók 2,5 %-a), érvényes, ha 25 % azonosan szavaz. Helyihez egy hónap alatt 20 %-nyi aláíró, 50 % feletti részvevő és azok 50 % feletti szavazata kell, ez az országosnál tízszer szigorúbb. A helyi népszavazás kritériumait egységesíteni kell az országossal! Nagymértékben növekedne ezáltal a részvételi demokrácia.  Ehelyett az „új alkotmány” az országos népszavazást is szigorítaná (az érvényességhez 25 % feletti azonosan szavazó helyett 50 % feletti részvételt írna elő.)

 

Az alkotmányozó nemzetgyűlés egyetlen dolga széles társadalmi egyeztetéssel megalkotni a hatalom működését szabályozó alaptörvényt, ezután feloszlik. A lényeg: ne maguk a törvényhozók-hatalomgyakorlók hozzák meg saját korlátozásaikat (azok lehetséges kiskapuit, kiváltságokat).

A kétkamarás parlament demokratizálná a törvényhozást, eredményesebb civil kontrollt, állampolgári beleszólást biztosítana a hatalmi elit belterjes mutyizásának meg-akadályozására. A második kamarák legfőbb szerepe a fék és a kontroll. A pártpolitikai jellegű népképviseleti alsó-ház hozza a törvényeket, a szakmai szempontok szerint delegált felsőház pedig azokat vagy szentesíti, vagy meg-vétózza, újrafeldolgozásra visszaküldi. Így csökkenti az első kamara domináns pártpolitikai jellegét. Történetileg ötféle típusa alakult ki a második kamaráknak:

- arisztokratikus felsőház (régen Mo. is, ma már csak Anglia)

- korporatív: foglalkozási ágak (ma leginkább Írország)

- föderatív államokban szenátus, stb. (ma USA, Németo.)

- területi jellegű (regionális) második kamarák (Spanyol-

  ország, Olaszország, Franciaország)

- népképviseleti jellegű, az alsóházzal együtt választják, de

  kétlépcsős a törvényhozás (Norvégia, Románia, Cseho.)

 

1926-tól a magyar parlament felsőházában szerepeltek arisztokratikus, korporatív, és regionális legitimitású képviselők is. A rendszerváltáskori „páholy”-kerekasztal az egykamarás parlamentarizmust választotta, önkényesen.

 

Szóval, Magyarországnak van Alkotmánya, mely évszázadokon át, az 1944-es a német megszállásig jól működött. Ezt újra érvénybe lehetne léptetni. Tehát nem „újalkotmányozni” kell, hanem a magyar nemzetet védelmező történelmi magyar Alkotmányt helyreállítani egy külön erre a célra demokratikusan megválasztott Alkotmányozó Nemzetgyűlés által, a szükséges 21-dik századi frissítésekkel! És a végén egy Népszavazással szentesíteni a helyreállított történelmi alkotmányunkat!

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: rendszerváltás népszavazás alkotmányozó nemzetgyűlés felsőház alkotmányozás jogfolytonosság második kamara történelmi alkotmány

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetem.blog.hu/api/trackback/id/tr1004413734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása